Burghezul gentilom, la Teatrul National Bucuresti

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: +4 (from 8 votes)
9 comentarii »
Share

bg769 big Burghezul gentilom, la Teatrul National BucurestiAcum ateva zile am fost la teatru. La TNB mai exact, in Sala Mare. Desi teatrul nu se numara printre activitatile mele favorite de petrecere a timpului liber, vreau sa va spun ca a fost o seara reusita, in care am ras si i-am vazut pe viu pe unii dintre cei mai mari actori romani in piesa “Burghezul gentilom“.

Nu stiu cum arata o cronica de teatru asa ca va fac aceasta recomandare din perspectiva unui neavizat.
Nu m-am ocupat eu de bilete, dar tot ce stiu este ca am stat undeva partea de sus a sectorului B, si am dat 50-60 de RON pe 2 bilete. Biletele la spectacole se vand in general foarte repede, doar la casa de bilete (Agentia de Bilete) a teatrului, si se pun in vanzare sambata, cu un avans de 2 saptamani.

Piesa este de fapt o adaptare dupa Burghezul gentilom, al lui Moliere, mai exact o transpunere a piesei intr-un spatiu romanesc (chiar bucurestean) al vremurilor actuale. Desi tine 3 ore (cu o pauza e 15 min) piesa a reusit sa nu plictiseasca pe nici unul dintre cei cu care eram, tineri de pana in 30 de ani. Cei drept, unele scene au fost mai distractive decat altele, am ras cu gura pana la urechi, dar per total ritmul piesei te tine conectat. Au fost si 2-3 pasaje de balet si opereta (sper sa nu gresesc) unde coregrafia a fost semnata e Razvan Maziliu.bg768 big Burghezul gentilom, la Teatrul National Bucuresti

Distributia a fost impresionanta, atat ca numar de actori, cat si ca renume. La sfarsitul piesei am reusit sa numar undeva la 30 de actori care au intrat pe scena de-a lungul piesei. Rolurile pincipale au fost interpreatete de Victor Rebengiuc, Medeea Marinescu, Maia Morgenstern, Maria Buză, Vlad Ivanov, Eugen Cristea, Claudiu Bleonţ si altii.

Va recomand Burghezul gentilom in prmul rand pentru actorii care joaca, dar mai apoi si pentru felul cum a fost actualizata o piesa clasica, pentru desfasurarea de forte de pe scena din timpul pasajelor muzicale, pentru decoruri, pentru replicile savuroase….

Alte imagini (pe langa cele din articol) gasiti pe site-ul Teatrului National.

9 comentarii

  1. maniak - 02 02 2010, 11:12

    Am vazut si eu piesa chiar de 2 ori. Este foarte buna , chiar impresionanta prin schimbarile de decor, prin balet, prin numarul mare de actori .
    Biletele se pun in vanzare sambata la ora 10:00 dar este coada de la 8 dimineata. De un an incerc sa prind bilete la “Egoistul” care se joaca intr-o sala mai mica si se epuizeaza imediat biletele. Din sala Mare am vazut absolut toate piesele si nu mi-a parut rau de nici una . Cea mai buna piesa vazuta vreodata in Bucuresti este “Inima de caine” tot la TNB in sala amfiteatru. De mult timp ma chinui sa scriu niste review-uri la piesele de teatru si balet/opera/opereta/ la care am fost ( peste 40 ) dar nu reusesc.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Răspunde la acest comentariu
    • Adrian Panghe - 02 02 2010, 11:22

      nu stiu cum sa te conving sa-ti faci timp pt review-uri… gandeste-te ca daca faci o recomandare, si mai multi oameni vor merge la teatru si biletele se vor vinde si mai repede. ooops, asta nu-i bine! :)))

      glumesc, evident. astepam review-urile la piesele pe care le-ai vazut si pe care o sa le mai vezi.

      VN:F [1.9.10_1130]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      Răspunde la acest comentariu
      • maniak - 05 02 2010, 17:00

        Pai cateva le tai repede de pe lista :
        1. Alex si Morris se juca la teatru mic cu Stefan Iordache – din pacate s-a dus . (aici chiar a fost cu aventura, s-a amanat o data spectacolul pentru ca l-au internat dupa care si-a revenit a jucat piesa si la cateva saptamani s-a intamplat necazu ‘ :( . )
        2. Take , Ianke si Cadir cu maistru’ Dinica . Nu cred ca se va mai juca o perioada la TNB .
        Biletele la teatru s-au scumpit considerabil in ultima perioada iar spectacolele se joaca cu casa inchisa cam peste tot .
        Ultima piesa/recital vazuta a fost ” Sunt un orb” cu Malaele in rol principal/secundar/s.a. :) a fost prea misto pentru o seara de duminica.
        La Comedie biletele sunt cam 22 lei .
        La TNB : intre 6 si 50 Ron in sala mare, 16.5 sau 32 in sala amfiteatru, in sala atelier in jur de 10 lei ( acolo sunt cam 100 locuri ) .

        VA:F [1.9.10_1130]
        Rating: 0 (from 0 votes)
  2. codruta - 10 12 2010, 01:26

    salut.numa’ ce m-am intors de la teatru… s-a jucat piesa Burghezul gentilom in Sala mare a TNB- joi 9 noiembrie 2010, orele 19 trecute – 22.
    mai multe pareri nu strica. nu?!
    biletele le-am achizitionat in urma cu 2 sambete… am stat la coada 1h 40′ si inca mai speram sa prind locuri la piesa “Egoistul”. Ash, de unde! M-am consolat cu “Burghezul gentilom”. Nume mari: Victor Rebengiuc, Medeea Marinescu, (Marius Manole) si Maia Morgenstern. De Claudiu Bleont am aflat mai tarziu ca joaca… Vlad Ivanov iarasi.
    Primele 30′ au constat in dans si opera. O paranteza: nu imi displace opera – ascult cu placere Traviatta, Carmen, La Boheme si mai nou Madama Butterfly si Nunta lui Figaro.
    Ei, ceea ce am auzit pe scena Teatrului national in acele prime 30′ nu mi-a placut. Cantaretii or fi avut talent, dar muzica era mai mult zgomot,un zgomot asurzitor … Cand a inceput sa se joace pe bune am fost ferm convinsa ca acele 30′ s-au voit a fi iritante si mi-am zis: iata teatrul modern! Te supun la un stres pentru a te face sa intelegi mai bine personajele… ale caror gusturi in materie de arta sunt total in discrepanta cu ale tale … si ale celorlalti din sala, presuspui. [Cantecele si dansurile sunt initial supuse “aprecierii” burghezului (gentilom) – un batranel incult, naiv si analfabet, care se vrea a fi simpatic.]
    Dupa scena savuroasa cu Claudiu Bleont care intra foarte bine in rolul maestrului de arte martiale ( hohote de ras si aplauze frenetice din partea publicului ) urmeaza alte scene reusite ale caror protagonisti sunt Marius Manole(Claudiu), Medeea Marinescu, Victor Rebengiuc , Cecilia Barbora, Vlad Ivanov (Costica) si Maria Buza (Niculina).
    Scenele acestea s-au bazat mai mult pe aluzii sexuale si limbaj pe alocuri vulgar. Dar asta nu inseamna ca arta a lipsit.
    Piesa putea sa se termine in 40’ si ar fi fost perfect: scenele mentionate anterior, fara alte momente artistice de opera si dans – mult prea numeroase si total deplasate.
    La Maia Morgenstern nu am facut referire pentru ca momentele create de dumneaei in “Burghezul gentilom” se incadreaza la scene de umplutura, jucate “dinafara”, cu prea multa afectare si pretiozitate. Fara exceptie. Si asta a daunat si piesei “Livada de visini”, de la care aveam intr-adevar asteptari. Aplauzele pe care le-a primit la sfarsit nu mi se par a fi indreptatite. De unde la “Livada…” au fost ropote meritate mai degraba de Marius Manole si Irina Movila, dupa “Burghezul gentilom” aplauzele au fost “mai “ moderate – comparabile cu cele primite de restul actorilor principali din distributie (desi nejustificate in cazul dumneai).
    Victor Rebengiuc a avut un inceput slabut … personajul creat era mult prea plat. Dar i-au reusit cateva momente mai bune: dialogurile cu nevasta si scenele impartite cu maestrul de arte martiale.
    S-a insistat mult prea mult pe decor… cateva momente aduceau a SF. Muzica nu a fost aleasa cu gust. Am descoperit ca sala mare a TNB poate fi folosita pe post de discoteca.
    Piesa nu pot sa o recomand, decat celor care sunt curiosi sa judece ei insisi daca a fost sau n-a fost… buna.
    Dupa parerea mea pentru scena mare a TNB s-ar fi cerut ceva mai elevat, mai inchegat. Si am convingerea ca piesa a fost “salvata” de cativa actori buni, in ciuda unei regii “nebune”.

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Răspunde la acest comentariu
  3. estera - 11 12 2010, 17:24

    Te-as ruga frumos sa-mi explici si mie ce inseamna “scene de umplutura,jucate dinafara,cu prea multa afectare si pretiozitate,fara exceptie”,nu am inteles nimic si asta se poate datora si faptului ca eu nu am studii de specialitate in domeniul artei teatrale,cum poate ai putea avea dumneata.Cum altfel ti-ai putea permite sa faci astfel de aprecieri cu privire la jocul actorilor si aplauzele primite de acestia….

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Răspunde la acest comentariu
    • Codruta - 12 12 2010, 02:35

      Aprecierile si criticile deopotriva apartin unui spectator. Nu reprezint opinia publica, ci doar o voce.
      Aveti dreptate: teatrul nu se judeca, se simte. Iar dumneaei in aceste 2 piese nu a transmis. Mie personal nu mi-a transmis nimic.
      Ar fi trebuit sa mentionez ca in urma cu ceva ani am vazut-o in Chicago, unde intr-adevar mi-a placut. De aceea nu judec persoana, ci prestatia. In calitate de consumator.
      Daca dvs. ati vazut piesele si nu sunteti de acord cu ce am spus e destul spatiu pentru inca o parere. Desfiintati-ma prin contraargumente! Sau spuneti ca dumneavoastra v-a transmis; e suficient.
      Va recomand piesa “Sinucigasul”, daca nu ati vazut-o.

      VA:F [1.9.10_1130]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      Răspunde la acest comentariu
  4. estera - 13 12 2010, 20:36

    Asta ar mai lipsi,sa judecati persoana.Dati-va seama ce vorbiti si despre cine!!!
    Spuneti ca nu reprezentat opinia publica(asta ar fi fost culmea)ci doar o voce….pai e o voce cu pretentii de cunoscator din moment ce spuneti ca:”Piesa putea sa se termine in 40’ si ar fi fost perfect: scenele mentionate anterior, fara alte momente artistice de opera si dans – mult prea numeroase si total deplasate.”Deci lamuriti-ma sunteti sau nu avizata sa faceti astfel de aprecieri??
    Eu v-as recomanda prudenta in exprimare atunci cand nu stapaniti corect cuvintele si mai ales pe un subiect atat de greu accesibil dvs.Lasati arta in grija celor ce au pricepere si bucurati-va daca puteti intelege artistul.
    Multumesc!

    VA:F [1.9.10_1130]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Răspunde la acest comentariu
    • Cabral Ibacka - 17 12 2010, 01:32

      Estera, in momentul in care spui “lasati arta in grija celor care au pricepere” ai aruncat deja artistul intr-un derizoriu dureros.
      Pentru ca daca arta se adreseaza numai specialistilor… inseamna ca acea arta se numeste exclusiv tehnica teatrala fara pic de simtire.
      O piesa buna reuseste sa impresioneze pana si un om care n-a mai pus niciodata piciorul intr-un teatru.

      Mai mult… vorbind de exprimarea parerilor… artistul se supune criticilor oricaruia dintre oamenii care-l urmaresc, din moment ce a iesit in public cu acel act artistic. Daca nu vrea pareri… joaca acasa, in propria intimitate. Daca esti pe scena te supui parerilor publicului. Si daca vrei doar public avizat… ceri la intrarea in sala diploma de absolvire, cea de licenta sau macar legitimatia de student la UNATC.

      In plus, Estera, ai un ton foarte artagos si inutil de incisiv, strici atmosfera si e pacat.
      Discuta fara patos si accepta regulile exprimarii libere.
      Spor!

      VN:F [1.9.10_1130]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      Răspunde la acest comentariu
      • estera - 20 12 2010, 00:03

        Pareri poate avea oricine despre orice.Criticile vin,in mod normal,din partea celor ce au o experienta,o pregatire si un grad de cultura in domeniul respectiv,intelegi?poate e chestie de nuanta si nu toata lumea e de acord dar eu asa cred.Critica presupune o analiza obiectiva asupra actului artistic indiferent de preferinte sau gusturi.
        Iar chestia cu aplauzele mi s-a parut total nepotrivita.

        VA:F [1.9.10_1130]
        Rating: 0 (from 0 votes)

Mentiuni pe Twitter

Nu exista mentiuni pentru acest post.

Răspunde